Onze inzet voor de Woonzorgvisie 2024-2028

Ouderen mantelzorg.jpgdinsdag 03 oktober 2023 12:36

Molenlanden / Tijdens de raadsvergadering op 19 september 2023 is gestemd over de Woonzorgvisie. In de visie wordt ingegaan op de behoefte aan zorg voor o.a. ouderen, mensen met een cognitieve beperking, mensen met een functiebeperking en mensen met psychische problematiek. Tijdens de vergadering hebben wij een motie ingediend. Lees hieronder onze bijdrage.

Voorzitter, in de commissievergadering uitgebreid besproken, maar toch nog enkele woorden ter samenvatting en inleiding op ons voornemen een motie in te dienen. De voorliggende woonzorgvisie is feitelijk een goed opgestelde probleemanalyse maar nog weinig visie op concrete oplossingen, er staan wel hoopgevende richtingen in. Conclusie: veel werk te verrichten, want naast het toekomstperspectief van sterk toenemende zorgbehoefte, veelal kwetsbare mensen die woningen en voorzieningen nodig hebben, zijn er ook ontstane achterstanden in te halen. Dat werk moet in samenwerking met partijen en als het aan de ChristenUnie ligt met een stevige rol van de gemeente daarin. De opgave in de visie gaat weliswaar uit van cumulatieve aantallen maar dienen z.s.m. vertaald te worden, gekwantificeerd, naar soort en type woningen en aantallen per kern, inclusief een heldere prioritering a.g.v. die kwantificering.

Op verzoek van de commissie heeft u gisteren in een RIB inzicht gegeven in het vervolgtraject van de uitvoeringsprogramma's en een reactie op de adviezen van de adviesorganen. Hierin spreekt u de wens uit om de komende maanden hard aan de slag te gaan met de totstandkoming van de uitvoeringsprogramma's. U hoopt in december een eerste opzet op te kunnen leveren. Dat geeft hoop! Echter… er is echter nog niet helder met welke insteek de gemeente de gesprekken met partijen ingaat. Wij maken ons nog steeds zorgen dat er bij het college niet een duidelijke strategie is om de belangen van de mensen maximaal te dienen door een stevig stuk regie te gaan voeren. Er klinkt namelijk nogal wat keren de woorden in de visie door als 'stimuleren, faciliteren, etc.', maar een overheid die op achterstand staat in zowel aantallen geschikte woonzorg ruimte als achterstand in vertrouwen door de inwoners, past een regierol veel beter dan de decennialang gehanteerde mantra dat mensen het zelf kunnen regelen in samenwerking met de markt. Natuurlijk is hechte samenwerking met zorgpartijen, woningcorporaties, maatschappelijke organen en projectontwikkelaars heel hard nodig, maar het te veel laten leiden door wat de markt aanbiedt is niet wat deze mensen nodig hebben. Deze mensen hebben een zowel daadkrachtige als krachtdadige gemeente nodig die hierin vooral initiërend en leidend is. U weet zich gesteund door het voortschrijdend inzicht wat ook steeds meer in den Haag door-druppelt dus u staat er niet alleen voor. Rijksoverheid en uw eigen raad staan daarachter.

Daarnaast zien wij de brief die de 3 woningcorporaties die actief zijn in onze gemeente niet genoemd in de RIB, terwijl verschillende fracties dat in hun bijdrage wel hebben genoemd. Zij spreken zich vanuit hun ervaring en verantwoordelijkheid uit over versnelling van de woningbouw, wat een onderdeel, ja zelfs een noodzaak is om ook de opgave in de Woonzorgvisie te beslechten. Zij doen daarin 8 suggesties (grond beschikbaar maken, afstemming ontwikkellocaties met corp, gelijke regels alle verhuurders, ambtelijke capaciteit, programmering woningen obv woonzorgvisie, duurzaamheid, planvorming ism corporaties, investeren in soc huur en midden-huur).

Daarnaast vinden wij de helderheid over de vervolgstappen nog wel voorzichtig geformuleerd en lastig om het vervolg goed te kunnen monitoren, zowel voor u als college als voor ons als raad. U gaat de komende maanden aan de slag, dus is enige verduidelijking vanuit de raad op deze vervolgstappen belangrijk.

Vanwege de urgentie van de opgave, het toegenomen vergrootglas van de raad en de behoefte om ons meer uit te spreken over de insteek van de samenwerking met de benodigde partijen en de regierol van de gemeente, hebben wij een motie voorbereid die we bij deze willen indienen (overigens medeondertekend door het cda en pm) waarin wij het college oproepen om:

• de aangegeven acht thema’s in de brief van de drie woningcorporaties van 4 september 2023 te betrekken bij de verdere uitwerking van de Woonzorgvisie 2024-2028 Molenlanden;
    • de Woonzorgvisie te vertalen naar een concrete, gekwantificeerde woningbouwopgave voor de huisvesting van de in de Woonzorgvisie genoemde doelgroepen (ouderen, mensen met een cognitieve beperking, niet-aangeboren hersenletsel, een functiebeperking, psychische problematiek) en de raad hierover uiterlijk in december 2023 te informeren.

De motie heeft het helaas niet gehaald. De Woonzorgvisie werd wel unaniem aangenomen!

Reacties op 'Onze inzet voor de Woonzorgvisie 2024-2028'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.